D.O.S. damt al meer dan honderd jaar
nico konijn
In de Alkmaarse krant van 17 mei j.l. stond een artikel over damclub D.O.S. uit St. Pancras (Noord-Holland.)
Het aantal damclubs is in Noord-Holland de afgelopen decennia drastisch afgenomen, maar sommige weten nog altijd te overleven. Zoals D.O.S. in Sint Pancras dat inmiddels al meer dan honderd jaar bestaat.
Het vieren van dat jubileum viel destijds enigszins in het water, want het was in de periode dat de covid-epidemie uitbrak. "We zijn net na de Spaanse griep opgericht en honderd jaar later zaten we er weer middenin", vertelt Fons Zuurbier, voorzitter sinds 2007. D.O.S is iets ouder dan plaatsgenoot Vrone (voetbalvereniging). Anno 2025 telt de club nog twaalf leden. Dat aantal is redelijk stabiel en net genoeg om nog door te blijven gaan. Jarenlang kwam de club uit in de regionale competitie genaamd de Kennemer Damkring. Samen met teams uit Akersloot, Bergen, Heiloo, Alkmaar en Heerhugowaard hield die - buiten de bond om georganiseerde- wedstrijdcyclus jarenlang stand, maar de coronacrisis bleek de nekslag. "Alkmaar was op dat moment al opgeheven, Bergen was al gestopt met meespelen en bestaat nu helemaal niet meer en ook Heiloo is heel klein geworden. Wij zijn verder goed uit die periode gekomen. We konden zo weer beginnen. Veel hebben we ook niet nodig."
Alle teams vergrijzen en er komen zelden nieuwe spelers bij. En als er iemand bijkomt, komt die meestal van een club die opgeheven is. Zo hebben we er bijvoorbeeld de laatste jaren dammers van bijvoorbeeld Alkmaar en Langedijk bijgekregen die toch wilden blijven spelen. En een paar jaar geleden kwamen er twee spelers over van 't Zand, maar die werden te oud en zijn uiteindelijk definitief gestopt." Hoe anders was het toen Zuurbier in 1973 zelf begon met dammen. "We hielden nog hele feestavonden. Al is het nu met zo'n kleine groep overigens ook nog best gezellig." De geboren Oudorper voetbalde bij Kolping Boys en werd door een teamgenoot geintroduceerd bij de damvereniging. "Daar wilde ik wel mee verder en ben gestopt met voetballen." Dat de gemiddelde leeftijd hoger is geworden blijkt al uit het feit dat de maandagse clubavond in dorpshuis De Geist een clubmiddag op vrijdagmiddag is geworden. "Iedereen heeft overdag alle tijd."
Tot 1953 was D.O.S. lid van de nationale dambond, maar zegde die vaarwel, omdat het niet financieel bij wilde dragen aan een in Nederland te houden W.K. De 'prijzenkast' is dan ook vooral gevuld met titels uit de Kennemer Damkring. Al is het lot van de meeste bekers onbekend, in de prijzenkast staan ze niet. "Zeker in de beginjaren werden we vaak kampioen. Met spelers als Pé Oud, Gerd Leijen en Joop Kloosterboer hadden we heel sterke spelers in huis." Anno 2025 dammen de leden van de club alleen nog onderling. Na de zomer begint D.O.S. weer vol goede moed aan een nieuw seizoen. "En hopelijk komen er toch weer mensen aanwaaien. Zo lang het gezellig blijft, willen we nog even doorgaan."
N.B. D.O.S. is de oudste damclub in de gemeente Dijk en Waard. Ouder dan de Heerhugowaardse damclub S.N.A dat in 1932 werd opgericht.